Wednesday, November 19, 2008

negative aura at work...(gossips!)

today is quite challenging for me. again, i was at the bar. okay. but i think it was a bad day for me because i went messy and had a non-cooperative partner. she's a senior, 1 year younger than i am, experieced, but lazy.

watak-watak:
1. kak Camellia
2. Amir.
3. partner.
4. kak Gee.
5. model.
6. Rusdi.
7. staff lelaki sorang.
8. manager 3 orang.
9. adik aku
10. aku la..

okay, the story is like this. tadi time break, mula-mula aku ngan adik aku je. pastu datang lah Amir. Amir ni memang dah lama kerja kat situ (since 2006). he is 22. kami sembang-sembang la. pastu datang la kak Camellia. i love her! i feel like giving her a big warm hug! she has been so helpful since the first day. suka sangat! okay okay.. dia perasan yang aku agak kelam kabut sikit ari ni. i was about to cry! tapi rileksla kan. hehehe. banyak air yang rugi je. tapi bukan salah aku kot. satu pitcher, yang pasti, aku tau salah tuan manager yang mulut ketat tu (lelaki). yang banyak-banyak lagi gelas, aku taktau sape buat because aku naik atas kejap prepare tempat untuk pest control. so aku turun je semua tu dah lintang pukang. tapi aku jugak yang kene setel kan. sial! (geram neh).

satu lagi hal yang aku geram ialah, aku dah punch out untuk break, itu pun aku punch lewat sikit dari manager cakap boleh break. tiba-tiba, datang lagi satu docket, tulis Havana 2, pepsi 2. so aku buat la. dah la time aku nak kuar break tu, aku tengok takde pun orang ganti aku kat bar tuh! sebabnye, partner aku tu, takda. dia kuar pegi bank ngn manager sorang lagi yang pun entah ape-ape jugak! (haa..baru aku teringat ni..hehehe). so, atas rasa tanggungjawab dan kededikasian aku, aku pun pegi la buat air tu, tanpa memikirkan yang aku dah pun punch untuk break. tapi, pulak tiba-tiba, docket yang diberi tu salah rupanya!! sial lagi! dah nampak macam aku yang salah buat. ke memang aku yang tak reti nak baca docket tu sampai boleh rugi 2 Havana(s)? ini duk "ek ah ek ah" pulak ngan aku. dah lah aku ni penat, lupa nak breakfast pagi tadi. itu yang jadi "weng" sikit. so, kak Camellia nampak aku macam dah stress, dia pun kata, "takpe, elly pegi rehat dulu." lepas tu kak Camellia yang settle everything yang tertingaal lah. time dia sampai kat aku time dia break tu, dia kata la dia dah clear kan sinki semua, and tinggalkan bar tu kat partner aku ni ha. ok. so selesai lah.

time ini la the best part datang! rupanya, partner aku tu suka mengulor. dia tu suka buat kerja yang tak patut dibuat. kerja dia, suka-suka je suruh orang lain buat. macam lah dia tu manager kan. oh, baru aku teringat, tadi time aku tengah lap trays, kak Gee datang la sembang ngn partner aku ni. dia tanya, jaga apa? partner ni pun jawab lah "bar". kak Gee tanya la, "ni, elly?". dia pun jawab, "assistant"......okay, honestly, aku tak kisah pun dia nak cakap aku ni assistant ke, kuli ke ape ke. tapi kak Gee macam tak suka la kot dia cakap macam tu.hehehehe.
tapi, lepas aku tau cerita sebenar, baru la aku jadik naik marah bila dia kata aku ni assistant dia. patutla, dah memang kau ni pemalas. (geram lagih).

lagi satu kes ialah seorang lagi yang digelar 'model' dek staffs yang boleh dikira sebagai victims la kot kat situ. yang si Amir ni pun sama naik je gossip ngan aku, kak Camellia and adik aku. oh, lupa. adik aku ari ni menjatuhkan 2 pans large size pizza's dough. dia kerja kitchen ari ni, buat pizza. tapi dia p terlangkupkan pizza pulak! patut la time break tadi kelat je muka dia. aku pulak yang rase nak nangis untuk dia!

okay, mari kita dengar cerita model ni pulak. time bercerita ni, aku rase aku tak pernah nampak dia, so aku dengar je la. bila kak Camellia kata tinggi, aku pikir, tinggi dari aku ke? aku ni bukan ke perempuan yang paling tinggi kat pizza tu? kak Cemellia kata lagi, dia ni suka je nak jalan-jalan sana sini, sengeh-sengeh la, borak sana, borak sini, tapi buat kerja separuh hati. oh, ada jugak gini ek. aku bajet cantik lah kot model ni kan. so aku lepak je la.

lepas abis break 1 jam, aku ngan adik aku pun masuk la sambung kerja. haiks! aku tengok bar takda orang? kata partner aku yang jaga tadi? hurrmm.. so aku lepak je la, washing semua, masuk bar. ape? sekali tengok partner aku tu dah pakai sweater dia dah nak pergi break. aku rase tadi kau dah keluar pergi bank ngan manager kau tu? oh, jadi itu tadi bukan break la ek? itu namanye tuang kerja. keluar time kerja atas urusan peribadi. tapi aku rase ini bukan urusan dia pun. so aku pun bersungguh-sungguh la buat kerja aku. tapi aku agak bangga la ngan diri aku ari ni sebab aku dah berjaya buat capuccino frappe, tanpa bantuan sape-sape pun, dengan yakin sekali. aku buat doble delight 2, and yummy 2 jugak. tapi itu pun terhegeh-hegeh gak sebab ice cream ada sikit, keras pulak. lambat ler. yang sorang staff lelaki ni, aku taktau nama dia ape, banyak gak tolong aku time kalut-kalut tadi. sambil aku duk korek ice cream tu, sambil mulut aku membebel, tanya sape lah yang bagi anak makan ice cream hujan-hujan gini? menyusahkan aku jugak yang tak reti nih. isk. bila siap ice cream tu, aku suruh la staff laki yang aku taktau nama ni hantarkan. dia tengok je ice cream tu, ragu-ragu. dia taknak anta. dia suruh Rusdi hantar. Rusdi ni baik gak! aku suka gak! tapi aku tanye la laki ni, naper tadi?? dia pun jawab dalam dialect kelantan, "tahhu! nok sukko!" translation: "hehehe, kelakar. nak tergelak aku". hampeh, dia gelakkan hasil kerja aku pulak. tau la aku tak reti kan. isk! tapi takpe lah, aku terima kritikan itu. eh, tak abis lagi cerita si model nih.

ok. yang si model ni pulak, aku tak kenal dia, nama dia. tapi aku dapat agak based on tingkah laku dia. aku nampak sorang staff perempuan ni, duk mundar mandir p sana, p sini. dia bukan tak buat kerja, buat. tapi dia buat tak ikhlas la kot. aku dapat tau, adik aku cakap, dia campak-campak je cutlery time buzzing. (adik aku buat washing jap lepas break). aku pulak, lepas kelam kabut buat air dah settle semua, aku kemas-kemas bar, and sambung lap cutlery lagi. Rusdi tolong aku lap pinggan. bar ni menjadi tempat favourite orang ramai sebab kat bar ni staff boleh amik air sendiri dan minum, and ada cermin. hah! tu dia!! si model ni duk terkinja-kinja pulak kat bar, berdiri antara aku and Rusdi. aku ingatkan dia nak tolong kami lap (ada je kain pengelap extra kat situ ha). eh takkk, dia berdiri je kat situ. pastu duk gedik-gedik pulak. tengok-tengok cermin, gelak-gelak, gurau nagn sape tah, aku malas nak sakitkan mata aku. tapi bukan Rusdi la. Rusdi ni baik :). aku lam hati, "kau ape hal nak gedik-gedik kat sini?"

tetiba, manager kat cashier panggil dia. (tiga-tiga mangers ada kat situ, buat ape tah). "oh, kau kerja cashier rupenye ari ni." kata aku lam hati. tiem tu ada customer nak buat take away order. ish. kalau akulah kerja kat cashier ke, mana-mana ke, aku tak tinggal tempat aku sesuka hati. gila la model nih! kalau cantik sangat, irresistable, aku tak kisah. eh, aku kisah. kalau muka cantik, tapi malas kerja, aku kisah! yang penting, tak kira la kau cantik ke, buruk macam aku ni ke, kerja, kerja la. time tu kak Camellia baru masuk dari break, tengah buzzing. dia senyum-senyum je kat aku, bagi isyarat mata. aku pun gelak je la slow-slow. tapi terkeluar gak bunyik macam orang sesak nafas tuh. Rusdi pulak, aku tak tau la dia paham ke tak.oh, lupa plak. aku takda name tag lagi, so takleh surve customer. yang si model ni plak tadi, tanya aku, "awak, awak tahu tak runner? anta barang?" aku lam hati, "wei, aku tau la. anta barang? kau ingat anta barang ape? cargo? cakap je la serve. b****!" lam hati je la, heheheh. bila dia tanya aku, straight away terlintas lam kepala aku, "hah! malas lah tu. nak suruh aku la tuh!".

time tu, aku nak abiskan semua kerja aku. manager petang, sir Fahimi kot nama dia. dia kata aku boleh balik kul 6. tinggal lagi 15 minit je kot. so aku buat la semua kerja yang aku patut buat. aku tak suka nak tinggalkan bar sepah-sepah, so aku clear semua glasses, lap counter ape semua. kul 6, jam bunyik lagu ape tah, semua kerja aku dah siapkan!. aku pun laju je blah, takut ada customer datang lagi, aku pulak yang stuck. hehehe.

lesson(s) untuk hari ini:
1. bila manager kata break, break terus. jangan nak baik-baik hati. kalau tak, rugi sendiri.
2. buat kerja yang patut. jangan biarkan model dan partner amik kesempatan.
3. manager pun ada macam-macam pe'el.


*baru rasa lega sikit. ditulis dalam keadaan amarah*
esok masuk pukul 12 lagi.
*yang berkaler merah adalah klimaksnya*

2 comments:

Cikgu Ije said...

ha3. mmg bnada marah n laju je bila bace entry ni. mcm2 watak ade. ha3. benci la kalu keje mcm dia je tokey~ hello?! =D

W. Suhailaliza W. M. H. said...

ha! tau pong! penat weh! rase mcm nak berenti je! hahaha :P