Thursday, March 5, 2009

Open up!

I just finished Puan Rohaya's class..

I really really love her class. I adore her. The way she thinks. the way she talks. Her voice. It is so soothing.

I learnt loads of things from her.

Sometimes, we need, really need to open up our minds and hearts to others, and be non-judgemental for a while. Jangan nak dengar cerita kita je. Don't just live in our worlds. Kadang-kadang, there are important insights that'll rise in our heart be it positive or negative. I don't know. I am not a good person. Aku pun buat dosa. Deep inside, I am not proud of what I'm doing eventhough I am still doing it. But aku sudi bukak mata, and telinga and hati aku untuk dengar things yang obviously against the things that I am doing. Yes. And no, I will change. But not in just a blink of an eye. But, itu memberi aku kesedaran yang aku bukanlah yang terhebat. Aku bukanlah yang terbaik. Aku bukanlah yang paling betul. Like Puan Rohaya said, the journey that we are going through has its ups and down. Manusia boleh berubah dari baik kepada jahat, atau dari jahat kepada baik. But that is not the end of the journey yet. Kalau aku jahat sekarang, tak salah kalau aku nak bercakap tentang sesuatu yang baik kerana bukanlah aku bulat-bulat membutakan hati aku dengan melakukan dosa-dosa yang aku buat. Aku tau itu salah. Tapi at the same time, aku jugak tau apa yang betul dan yang paling penting, aku tak pernah menafikan apa yang betul. Cuma aku tak buat je. Paling teruk pun, aku diamkan je bila aku dengar kata-kata kesedaran itu. It takes time untuk aku berubah. Or mungkin, kesedaran yang sikit yang aku ada ni, cukup untuk masa sekarang ni. 5, 10, 13 tahun lagi, aku pun tak tau apa aku akan jadi. Aku jadi makin baik kah, atau buruk kah. People change, our minds change, our hearts change.

Menurut Puan Rohaya, manusia perlukan 'roh' untuk betul-betul memahami dan menghayati sesuatu perkara. Bukanlah roh - nyawa. Beliau pun tidak dapat menjelaskan dengan tepat. tapi kalau mengikut pemahaman kami sekelas, ianya seolah-olah semacam 'soul', 'heart', 'jiwa' lah. The point is, ia memerlukan lebih dari heart and mind. It is within ourselves.

Ya, banyak perkara dan kesedaranyang aku dapat dari kelas beliau. Bagi aku, untuk mendapatkan semua itu, aku perlu buka mata, minda, hati, jiwa dan 'roh' aku untuk mendengar in the first place. Baru aku akan dapat rasa apa yang dikata. Bukan sahaja untuk merasa apa yang dikata, paling mudah, untuk mengizinkan diri kita mendengar orang lain, bukan sahaja dunia kita. You have your stance, I have my own stance. And it'd be brilliant if we could listen to each others'.

Kesimpulannya, aku sangat suka suka suka kelas Puan Rohaya. Dan aku suka beliau juga.

No comments: