Thursday, March 19, 2009

tafsir masa depan

Satu kejadian hari ini telah membuat aku berfikir. Eh, sebenarnya dah banyak kali jugak aku terfikir.

Situasi:
Anda memiliki karier yang agak berjaya. Anda sangat sibuk bekerja hingga larut malam. Anda perlu komited dengan kerja anda kerana ianya adalah sebuah firma swasta. Jadi, masa tidak sepatutnya dijadikan alasan jika anda bekerja di situ. Anda juga ada suami. Suami anda bekerja mengikut shiff. Anda juga ada dua orang anak yang berumur 3 dan 5 tahun. Disebabkan anda bekerja dan terpaksa berkorban mengikut kehendak dan tahap kesibukan di pejabat, anda selalu pulang lewat malam. Suami anda juga apa kurangnya, bekerja mengikut shiff kan. Di mana anda meletakkan anak-anak anda di siang hari? Baik, nasib baik ada nursery kan? Tapi sekarang ni kan cuti sekolah. Anak anda yang berumur 5 tahun kan sedang manikmati cuti sekolahnya? mestilah dia mahu bersuka ria di rumah. Tapi, dia terpaksa menghabiskan cuti sekolahnya di nursery sahaja sepanjang cuti sekolah. Tidak cukup lagi, mereka (kedua-dua anak) terpaksa menghabiskan masa di nursery bukan sampai tengahari, bukan sampai petang juga. Tapi sampai waktu mak habis kerja. Sampai lewat malam lah jawabnya. Kesian kan?

Hal ini buat aku terfikir untuk mengandung mempunyai anak nanti. Tidak kiralah dengan siapa aku berkahwim nanti, bakal ayahnya bekerja apa sekali pun; kalaulah aku ditakdirkan menjadi seorang ibu yang sibuk, yang bekerja mengikut masa yang tak menentu, apalah nasib anak-anak aku nanti. Takkan lah nak simpan kat nursery sampai lewat malam? Takkan la aku nak hantar balik rumah mak aku bila tiba time cuti sekolah (which is also quite a good idea). Aku bakal kesian dekat bakal anak-anak aku nanti. Mereka deserve their happy life as children. Mereka juga ingin meluangkan masa di rumah mereka sendiri.

Itulah yang akan aku buat. Tadi kakak aku yang no. 2 telefon aku. Katanya, beliau memerlukan aku untuk esok. Aku akan pergi ke rumah beliau mlm ini dan menghabiskan masa aku di sana hujung minggu ni. Aku dah batalkan temujanji aku dengan supervisor AE aku esok (suka-suki je. Macam bos pulak.) Jadi, anak-anak sedare aku tak perlulah lagi pergi ke nursery, sekurang-kurangnya untuk hari esok. Kesian kat kakak, tak pergi 'sekolah' tapi kene pergi 'school' (dia panggil nursery,' school'). Baik tak aku? I mean, untung tak kakak aku ada adik macam aku? Hah.

Dan, dapat juga aku keluar dari kepompong masalah hati rabak aku buat sementara waktu.

New environment always produce a new me! Selalunya la. Ikut GMT jugak.

No comments: